15 maj 2012

Tjat om socker

När jag säger att socker inte är bra för oss människor på något sätt så tror jag att de flesta håller med. Vi vet ju alla att socker inte innehåller några vitaminer eller mineraler, utan är bara tomma kalorier. Ändå är sockret i vardagen runtomkring kanske det som ger mig mest angst som mamma med tanke på barnens näring. Helst skulle jag sockret som något man äter nu och då till fest. Lite choklad eller en bit bulla på lördag är helt okej tycker jag, om intaget verkligen skulle hålla sig vid det.

Söt mat och dryck är vuxnas sätt att skämma bort barn. Och det glädjer de vuxna när barnen blir ivriga och glada då det vankas något gott (jag tycker också att det är skoj när barnen hoppar och ropar "snälla mamma" då jag plockar fram lite russin och choklad). Men barn blir ju lyckliga av mycket annat också. Att ge dem något sött gång på gång är egentligen att göra dem en stor björntjänst.

Jag tror att många resonerar att det är ju inte så farligt med lite socker, det är ju ändå frågan om barn som rör på sig mycket, de blir ju inte feta. Och så lägger man lite socker på morgongröten, dricker sockrad saft, äter sockrad jogurt med sockrad mysli, brer honung på frukostbrödet, tar bärkräm eller pannkaka med sylt till mellanmål osv. Om man ännu lägger till alla gånger man "firar" något; hobbyers vårfester, mormors namnsdag, kaffe hos grannen mm. så blir mängden socker ganska stor i det långa loppet. Och faktum är att sockerkonsumtionen ökat kraftigt de senaste trettio åren och det verkar inte finnas något stopp. Barnen bombaderas med socker från höger och vänster och jag känner mig helt maktlös.

Och sist men inte minst - orsaken till att jag är så oroad över barns sockerkonsumtion är alla de negativa effekter som sockret för med sig, bl.a:

- när man äter socker sätter det immunförsvaret ur spel för flera timmar (och jag vill gärna att mina barn ska vara friska)

- sockret höjer blodsockret som sedan sjunker drastiskt och speciellt barn är känsliga för detta (mina barn har MYCKET färre raseriutbrott då de inte äter sött)

- då man äter socker använder man upp nödvändiga mineraler i kroppen, vilket leder till en obalans som i längden kan resultera i en mängd sjukdomar typiska för västerlänningar (jag vill göra mitt bästa för att barnen inte blir kroniskt sjuka senare i livet)

- man blir lätt överviktig av socker (som sagt så finns det inga näringsämnen vi behöver i socker)

Nu när jag fått detta ur mig är det dags att ta itu med boken som idag kom på posten, Suicide by Sugar av Nancy Appleton där författaren listar 140 orsaker till att socker är hälsovådligt.

1 kommentar:

  1. BRAVO!!! Vi må kämpa i motvind men i alla fall försöker vi vårt bästa! Jag skrev just på spanska om sockret, långt och utförligt, använda Nancy som källa. Njut av läsningen, istället för sträckläsning lär det blir SKRÄCKläsning. Socker är en drog...

    SvaraRadera