9 maj 2012

Immunförsvar och tarmen

Det talas helt för litet om tarmhälsa tycker jag. En god tarmflora är ju a och o för immunförsvaret, medan en dålig tarmflora kopplats med en rad sjukdomar som allergier, MS, diabetes typ 1, autism osv. Idag publicerade HS en nyhet om att finländska barn ammas alldeles för kort tid, vilket också det är kopplat till bakterifloran i barnets tarm. Modersmjölk bygger nämligen upp den gynsamma tarmfloran.

Det intressanta som jag lärde mig i höstas på en föreläsning av Flofood är att modern överför sin bakteristam till barnet genom förlossningskanalen i själva förlossningen, så detdär med god tarmhälsa är extra viktigt för väntande mödrar.

Har man haft turen att få en bra start i livet genom mammas bakterier så finns det alla chanser för att förstöra hälsan i dagens värld. Fiende nummer ett för våra goda bakterier är antibiotikan som utplånar allt. Sedan äter vi alldeles för mycket raffinerade kolhydrater som i sin tur leder till tillväxt av "dåliga" bakterier i tarmen. Vi städar med starka antibakteriella kemikalier. Ganska snart börjar tarmen må dåligt och i värsta fall släpper den igenom oönskad partiklar till blodomloppet och vi blir sjuka på ett eller annat sätt.

Som tur är kan man återuppbygga sin tarmhälsa genom att ta probiotika, genom att äta syrad mat som surkål, joghurt eller kimchi och genom att minska på vitt mjöl och socker. Så nu jobbar jag hårt med att bygga upp en optimal tarmhälsa innan tredje förlossningen i augusti (loppet är ju liksom kört med de två äldre barnen, men dem tvingar jag i lite surkål dagligen istället).






7 kommentarer:

  1. Åt just surkål med avocado och shitake till middag. :) Kom just på att jag är skyldig dig mitt kimchi-recept, sorry! Man borde nästan laga tillsammans nångång, det blir en så stor sats. (Åtminstone för mig...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Made laga faktiskt kimchi för ett tag sedan och vi åt av det i en vecka, litet till varje måltid! Fast det gjorde inget för jag får sån sjuk himo på det. Men sku ju vara kiva att se ditt recept och jämföra (vi bara googlade nåt från nätet). Välkommen med och laga nästa gång.

      Radera
    2. Så bra att du sprider budskapet om tarmen. Det är roten till både allt gott och ont!

      Radera
  2. Det är ju av dig jag kommit in på detta med tarmhälsa Patiperra. Så tack för det!

    SvaraRadera
  3. Spottade Kombucha på MustaPekka i Kottby. Köpte inte denna gång, men ska nog prova det trots det saftiga priset på hela 11 euro!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar din inledande mening: Det talas helt för lite om tarmhälsa. Fram för tarmhälsan som samtalsämne: Hur står det till med tarmhälsan i dag? Har inte den där Jenny Sylvin en fantastisk peristaltik!

    Mer tarmhälsa åt folket, både på bloggen och irl! ;-)

    SvaraRadera
  5. Ha, ha! Jo, det har nog blivit så att jag predikar om tarmhälsa till höger och vänster.

    SvaraRadera