5 maj 2012

Smoothie - räddaren i vardagen!

Efter att ha läst boken Råsmart förra våren började vi göra smoothies nästan dagligen. Det är ett ypperligt sätt att få barnen att äta grönsaker, bär och frukt. Kidsen älskar smoothien och jag kan gömma i hampaprotein, mandlar, linfröolja, sura bär och allt annat nyttigt som jag aldrig annars skulle få dem att äta!

Tyvärr har det inte blivit så många smoothies på senaste tid då vår nästan 10 år gamla maskin har varit sönder sedan januari. Trots upprepade försök att få den reservdel som skulle behövas gav jag upp denna vecka och köpte en ny Kenwood. Barnens glädje var stor då maskinen packades upp hemma och de fick sin kvälls-smoothie. Vi körde ett "man tager vad man haver" recept och som vanligt var det en succé:

1 ekologiskt äpple med skal
1/ 2 banan
ca 5 dl rismjölk
1 msk hampaprotein
1 msk linfröolja
1 dl frysta svarta vinbär


1 kommentar:

  1. Idag återgick jag till Råsmarta basreceptet på spenat-smoothie. Fattar inte varför jag frångått det så länge. Barnen älskar ju det. Fast det är grönt. Galet!

    SvaraRadera