29 maj 2012

Min mjölkrevolution

För ett par veckor sedan läste jag Fredriks Coltings bok "Mjölkrevolutionen" som nyligen kommit ut också på finska. Boken går ut på att mjölk är en näringskälla som människan bör utnyttja, men att dagens industriellt processade mjölk inte just är nyttig för oss. Colting förespråkar obehandlad råmjölk och ifrågasätter starkt den lagstadgade pastöriseringen av mjölk. Jag tyckte boken var intressant läsning och den fick mig att förstå vilken fantastisk produkt råmjölk är. Så här tänker jag om mjölken:

Under det senaste året har jag börjat ifrågasätta mjölkens ställning i vår kost fast jag tidigare var övertygad om dess förträfflighet. Jag hade ju lärt mig att den innehåller ju nyttiga näringsämnen och är vår viktigaste kalciumkälla. Utan mjölkprodukter knäcker vi alla  kroppens ben senast i tidig ålderdom på grund av osteoporos, tänkte jag. Och att det därför är ytterst viktigt för vuxna och barn att få i sig mjölkprodukter dagligen.

Men sakta såddes ett tvekans frö. Så länge jag minns har jag funderat på hur det kommer sig att man i bl.a. Frankrike äter en massa delikata ostar som är gjord på opastöriserad mjölk medan de finska ostarna måste tillverkas i sterila förhållanden av pastöriserad mjölk. I något skede började vi köpa ekomjölk och jag lärde mig vad homogenisering innebär och kände mig lite lurad av att jag druckit mjölk med spjälkt fett hela mitt liv bara för estetiska skäl. Sedan blev det klart för mig att vi nog får i oss kalcium ur andra källor än mjölk och jag började fundera på asiaterna som inte alls använder mjölkprodukter i kosten. Och asiaterna har inte alls samma problem med osteoporos som vi här i norden.  På något sätt stämde inte mjölkindustrins propaganda överens med verkligheten kändes det som.

Sen kom Anton&Anton till Tölö och jag började köpa råmjölk då och då. Det kändes logiskt att den mjölk som kommer direkt från kospenen är hälsosammare än processad mjölk. Lite som modersmjölk versus ersättning, liksom. Nuförtiden är jag övertygad om att det är hälsosamt att skära ner på användningen av industriella mjölkprodukter. Det har visat sig vara svårt då mjölken är en av stöttepelarna i vår kost och många goda maträtter baserar sig på just mjölk. Vi äter ost och använder grädde, crème fraiche och andra feta mölkprodukter i matlagningen, men komjölk dricker vi inte just alls hemma, varken barn eller vuxna. Och så försöker jag planera maten så att det blir mjölkfria dagar. För förutom att mjölken inte har så stora hälsofördelar så är det dessutom mer ekologiskt att minska på användningen av mjölkprodukter.

Helt mjölkfritt tror jag inte att vi någonsin kommer att leva. Jag (och barnen) älskar bl.a. vispgrädde och jag tycker det är ett ypperligt substitut för vaniljglass (t.ex. med bärpaj eller grillad banan). Och då vi äter mycket vegetariskt är det välkommet med feta, chevre och halloumi i maten (dock köper jag get/fårmjölks varianter så det blir mindre komjölk genom ost). Men att skölja ner maten med kopiösa mängder pastöriserad mjölk kommer vi nog aldrig att återvända till.




8 kommentarer:

  1. Det var helt fantastiskt i Toronto för där fanns en massa ostar gjorda på råmjölk! De hade en helt egen disk och det fanns hur mycket olika varianter som helst! Både av get-, får- och komjölk. Alla lokalproducerade. (Of course.) Jag satsade förstås mera på get- och fårostarna och vi köpte åtminstone fem stycken. Så sjuuuukt goda med olivträdsaska, tryffel och andra läckerheter. Men kanske det finns här också? Köper nästan aldrig ost här hemma, det är en lyxprodukt för mig. Men nu till sommaren måste jag kolla utbudet!
    Och så är jag glad för varje finländska kompis som börjar tvivla mjölkens fantastiskhet. (Jag tror inte att det är gift men jag tror inte att det är någon mirakelprodukt heller.) Vi har blivit lurade, det är min åsikt och har varit det redan länge. (Sen jag var barn.) Så tack för att du sprider budskapet vidare! :)

    SvaraRadera
  2. Säg mig, när blev ni av med mjölkallergin? Min stora sorg just nu är ju precis just det att ett av barnen helt tydligt reagerar på mjölk. Men jag saknar just grädden, osten, smöret (gör ghee just nu, men det smakar ju inte gott!) och framförallt jogurten. Snälla säg mig hur vi blir av med kasein-allergin! Gör mig galen att tänka på detta. Nåväl, inte förkommer mina barn: till kvällsmat: en hallon/avokado/banan/squash glass, några kokosbollar från igår, ett äpple och varsitt stekt ägg (i mycket ghee). Men det skulle vara ack så mycket enklare med den där bunken med jogurt i kylen. För övrigt är jag helt förstummad av hur mycket mjölkprodukter vår mjölkindustri lyckats trycka in överallt, för att inte tala om den traditionella husmanskosten i jämförelse med den sydamerikanska. Det skulle aldrig falla dem in att blanda mjölk i varma maträtter!

    SvaraRadera
  3. Softy: Det finns ju en massa goda finska ostar från små ostgårdar (även får och getmjölk) men har för mig att de alla är pastöriserade. Opastöriserade franska finns det nog massor av här också. Gå och snacka med tjejerna i Lentävä Lehmä i Hagnäs hall nästa gång du ska köpa. Och jo, mjölkindustrin har nog lyckats lura oss big time genom stark lobbying.

    Patiperra: Mjölkallergin bara gick om av sig själv när Ksenia var 1,5 år. Hon (och jag) klarade oss fint utan mjölk. Havremjölk och liknande subsitut ville hon inte veta av, så hon drack vatten och bröstmjölk tills det. Jag förstår att det blir svårt med både glutenfritt och mjölkfritt. Ksenia hade sjuka tarmproblem som baby, så jag har för mig att tarmen bara repade sig och så var det okej med mjölk igen. Hoppas det går så för er också! Åtminstone får ju barnen bästa möjliga kost hemma.

    SvaraRadera
  4. "Got Milk?" och "Eat your healthy whole grains".... två av de mest absurda marknadsföringstrixen genom tiderna (i och för sig man kan debatera om fettskrämdheten ändå var snäppet värre).

    Introducerade ni sedan mjölk så där bara? Inga reaktioner? Gav du probioter? Jag vet inte hur bra kost de får här hemma. Jag kämpar på just nu men vad hjälper det då det inte äts vad som serveras. Suck.

    SvaraRadera
  5. Moin! Jag undrar vad för slags skada vanlig pastöriserad mjölk kan förorsaka? Ok om den inte är lika nyttig som man kanske tidigare trott men varför sku man helt låta bli att dricka den? För viss näring innehåller ju den trots allt. Dethär blev oklart för mig :-)

    Btw, intressant "ekohörhö" blogg du har!

    h. Lotta W

    SvaraRadera
  6. Enligt vad jag läst på så är problemet egentligen mjölkproteinet kasein. Precis som gluten (i sädesslagen) kan det tränga in genom matsäcken ut i blodet och där orsaka en hel drös av problem i kroppen. Men om man har en "stark mage" så kanske magen klarar av att bryta ner proteinet utan problem.

    Pastoriserad mjölk är mjölk som har upphettats för att döda alla bakterier, det är ju bra i långa logistikkedjor, annars skulle mjölken bli livsfarlig att förtära. Men det är inte mera naturlig mjölk och även de goda bakterierna har utplånats. Men Mia som läst boken kan säkert lite mer!

    SvaraRadera
  7. Hej Lotta! Roligt att du läser. Som jag ser på saken så är pastöriserad mjölk inget gift, men man har helt klart överdrivit hälsofördelarna. Det finns nog tyvärr inte så mycket nyttigt i mjölken efter pastöriseringen, men inte är den väl skadlig heller om man inte är allergisk (att det sen kan vara svårt att utreda/påvisa är ju en annan femma). Många s.k. öronbarn blir friska då de slutar med mjölkprodukter, likaså blir många av med eksem som atopisk hy och mångas astma blir bättre då de slutar med mjölk. Zachris hade t.ex. ganska mycket eksem som hade en helt tydlig koppling till mängden mjölkprodukter han förtärde. Dessutom tror jag att då vi mättar små barnmagar med en massa mjölk (och vete och annan utfyllnadsmat utan egentlig näring) så får de inte i sig de nyttiga näringsämnen som de borde ur maten.
    Summa summarum så är vår familj inte alls 100 % utan mjölk (Ksenia dricker nog på dagis, vi äter ost dagligen och ganska ofta turkisk joghurt, creme fraiche osv). Men vi använder inte pastöriserad mjölk som törstsläckare eller måltidsdryck för jag ser liksom inga fördelar med det.

    Mia: Vi var till läkaren på nytt mjölktest (dvs de gav först små mängder och sen lite till och kollade reaktion) när jag började få en mommy gut feeling att allergin hade gått över. Och det hade den ju! Sen var det bara att köra på.

    SvaraRadera
  8. Ok, jag prövade ge turkiskt på lördagen. Snorig på söndag...

    SvaraRadera