12 maj 2012

Kokosolja

Mitt motto är nuförtiden att det som appliceras utvärtes även bör gå att inmundiga. Ett bra exempel på ett super livsmedel som smörjer både insidan och utsidan är kallpressad kokosolja. Vi lägger den i morgongröten istället för smör, steker i oljan (den tål upphettning bättre än andra växtoljor), använder i bakning, smörjer torr hud, använder som solkräm osv. Kokosoljan är anti-inflammatorisk och ypperlig att använda för att förbättra tarmhälsan.

Popcorn poppade i kokosolja med litet himalayasalt är barnens favoritsnacks när de får se på film.


3 kommentarer:

  1. Det är också dethär barnets favoritsnacks när jag tittar på film. (: (Fast det händer inte så ofta, jag somnar bara alltid mitt i. Filmen alltså, inte popcornen.) Vi undrade med min syrra en dag om hur egentligen mikropopcornen nånsin kunde slå igenom. Vaddå höjden av lathet. Hur jobbigt är det att laga själv i en kastrull?!
    Förutom allt annat du nämnde så använder jag också lite kokosolja i håret. Alltså i torrt hår, det ger lite glans och håller mitt annars "flygiga" hår på plats.

    SvaraRadera
  2. Jag är uppvuxen utan mikro så för mig har popcorn alltid betytt riktiga kastrullpopcorn. Och håller med om att mikropopcorn, liksom de flesta andra rätter, gör man minst lika snabbt på spisen, speciellt om man har gas eller induktion.

    SvaraRadera
  3. Underbart! Jag har varit på väg att poppa popcorn åt barnen hur länge som helst, men det har inte blivit av... Nå, de hinner nog ännu.

    Kokosolja hemma hos patiperra...vågar jag ens avslöja alla användningsformer? Tror jag begränsar mig till att säga att kokosoljan har paradplats i toalettskåpet och den uppfyller de flesta dagliga behov vad gäller vård olika sorters bakterier. Helt fantastisk produkt! Precis som äppelcidervinägern. Ja och matsoda.

    SvaraRadera