7 mars 2013

Matsvinn

Ett av de största miljöproblemen angående livsmedel är att vi slänger bort mängder av ätbar mat. Matsvinnet i i-länderna är så stort att man med maten som slängs bort enbart USA kunde förse världens hungrande befolkning med mat två gånger om skriver Nora Shingler på sin blogg idag. Hon utmanar sina läsare att under april månad låta bli att slänga bort ätbar mat och lovar att sitta en dag i Borgbackens pariserhjul om 100 läsare deltar i utmaningen. Jag bestämde mig för att anta utmaningen trots att jag redan nu är mycket noga med att all mat som köps hem faktiskt också äts upp (jag har faktiskt blivit så noga med den här grejen att jag senast plockade med mig några mörkbruna bananer från svärmor och lagade smoothie och banankex av dem, då jag gissade att hon inte ensam skulle orka äta upp dem).

Att inte slänga bort bra råvaror är en attitydfråga har jag märkt. När jag på allvar började minska på svinnet i vår familj märkte jag nog att det krävdes lite träning och idérikedom att få allt att gå åt, men ganska snabbt blir det en livsstil och man funderar inte så mycket på det hela egentligen. I april skall jag i varje fall göra en extra effort för att inte orsaka matsvinn och samtidigt försöka få ihop några inlägg om vad jag kockar ihop.

1 kommentar:

  1. Hej vännen! Du har fått en BlogAward nominering av mig ;-) Kika in på min blogg så ser du vad det handlar om! Kram

    SvaraRadera