8 mars 2013

Blommor, bakelser och våld

Det är internationella kvinnodagen och butikerna dignar av blombuketter, bakelser och annat tjafs som man ska "skämma bort" sin kvinna med. Från jobbet fick jag en inbjudan till "kvinnoafton" med fotvård och presentation av skönhetsprodukter som programnummer. Kvinnodagens tema i år är våld mot kvinnor, men det tycks vi lyckligt försöka glömma i present- och konsumtionshysterin.

"Behåll dina rosor" är Hemsolens motto inför kvinnodagen och jag kan inte annat än instämma. Jag vill åtminstone inte att kvinnodagens ska vara en andra alla hjärtans dag som endast går ut på att kvinnor överöses med gåvor. Det är att förlöjliga den egentliga agendan som ju handlar om att uppmärksamma ojämställdhet. Så jag tänker inte delta i jobbets kvinnoafton och min man kommer inte att komma hem med en bukett rosor (för jag höll en liten föreläsning hemma om det här igår). Istället firar jag dagen genom att skriva det här inlägget och kanske föreläsa lite till om jämlikhet inför mina närmaste*. Och så hoppas jag att min man istället för blommorna kommer ihåg att visa samma respekt för kvinnliga kolleger som för manliga, också när han blir äldre gubbe. För personligen upplever jag att den största ojämlikheten ligger just i yrkeslivet och att man måste jobba extra hårt för att bli tagen på allvar som kvinna.

* En smockaruta à la Hemsolen kunde jag nog tänka mig förtära dagen till ära, trots att jag sällan äter bakelser. 

EDIT: Makens kom hem och berättade att de kvinnliga assistenterna på jobbet undrat var deras blommor var. Det är nog inte lätt att vara man, hur man än gör tycks det bli fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar