5 mars 2013

Chocolate chip cookies


För att bli av med min 99 % choklad (det var för beskt även för en inbiten 86 % -älskare som jag) gjorde jag chokladkex à la Paleo parents. Jag måste medge att barnen inte alltid är så förtjusta i mina paleobakverk, men denhär gången åt de gärna av dem båda två (ok, Zachris sa båda gångerna efter halva kexet att han inte tycker om det, men kexen är verkligt mättande, så jag tolkar det som att han inte orkade mer). Själv tyckte jag de blev verkligt lyckade. Inte någon vardagsmat precis, men en special treat, som de även kallas i kokboken Eat Like a Dinosaur.

1,2 dl smör
1,2 dl finhackade dadlar
1/2 dl honung
2 ägg
vaniljpulver
4 1/2 dl mandelmjöl (jag ersatte 0,5 dl med kokosmjöl)
1 tsk bakpulver
salt
1, 2dl  grovt hackad mörk choklad (använde typ 0,3 dl 99 %, resten blandning av 86 % och 70 %)

Jag la smör, dadlar, honung och ägg i en skål och körde en stund med stavmixer. Blandade sedan i mjöl med bakpulver, vaniljpulver salt och choklad. Hade i 180 ° ugn ca 10 minuter.

1 kommentar:

  1. Ser gott ut, nej 100% choklad är ingen höjdare....

    SvaraRadera