7 feb. 2013

Gåsfett

Jag har tidigare köpt leverpaté från Hauhalas gåsfarm och hittade nu samma gårds gåsfett i butiken. Hauhala gård föder upp gäss på ett etiskt vis. Gässen får bl.a. gå ute i det fria och de tvångsmatas inte. Fåglarna slaktas på gården och man utnyttjar alla delar av dem. Då anklever varit en av mina absoluta favoriträtter (men jag har slutat köpa det av etiska skäl) blev jag väldigt glad då jag hittade Hauhalas gåslever som en ersättande produkt. Och gåsfettet som jag köpte stekte jag bland annat bacon och champinjoner i och smaken var utsökt. När jag kom hem med burken såg jag att den bör användas inom två veckor från att man öppnat den och jag undrade hur vi skulle få det att gå åt. Det fixade sig utan några som helst problem; tio dagar senare var burken tom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar