3 juni 2012

Prylbördan

Jag har insett att det som kanske orsakar mest stress i mitt liv är saker. Inte avsaknaden av dem, utan överflödet som tidvis blir ohanterbart. När jag omringas av för mycket prylar känner jag hur energin flödar ur mig och jag får svårt att fokusera. Därför har jag alltid älskat att rensa och göra mig av med extra saker. Men nuförtiden har jag tagit steget vidare och insett att a och o i hanteringen av prylar helt enkelt är att tänka noggrant innan man skaffar något nytt.

Det är ju en sjuk värld vi lever i. Vi konsumerar som bara attan och uppmanas ofta av makthavarna att konsumera ännu mer. Sakerna förlorar sitt värde i våra ögon och allt går att ersätta. Till och med det minsta lilla barn kan konstatera att "då köper vi bara en ny" då något går sönder. Annat var det förr, då man sparade ihop till varje liten sak man köpte. Då värnade man om sakerna för de skulle ju hålla livet ut. Nu åker man till Ikea och köper en ny soffa vart femte år och garderoben förnyas varje säsong.

Att motarbeta prylberget kräver att man ständigt är på sin vakt. Hur man än rensar och städar och försöker låta bli att köpa smyger sig sakerna in i hemmet. Med växande barn samlas en massa kläder och leksaker. Ibland blir frestelsen för stor i butiken och man kommer hemsläpande på något totalt onödigt. Man förköper sig på böcker. Köksskåpen börjar bågna av slevar, knivar och konstiga grunkor. Och så är man där igen. Så ett av mina mål i livet har blivit att inte ha ett fullproppat hus till pensionsdagarna. Antaglien kommer det att skita på sig, men i varje fall kommer jag att fortsätta vakta som en hök över mängden saker i detta hushåll. Först och främst för att bibehålla min sinnesro.




4 kommentarer:

  1. Just precis mina tankar. Stod just och strök barnkläder som ska till loppis och tänkte på hur absurt detta är. Ingen vill väl ha alla dessa onödiga prylar som samlar damm i något hörn, och ändå går vi och köper dem. Som om vi skulle vara felprogramerade, manipulerade av marknadsföringen.. Och värst är det vad vi gör åt våra barn (och bekantas barn). Alla dessa presenter, som fyller upp deras rum till bristningsgränsen, gör det både svårt att andas (tänk alla kemikalier inne i de där plastleksakerna ihopblandat med damm) och för barnen att hitta just den leksak de vill leka med. Vi har haft två lyckligt lekande barn i sitt eget rum de senaste dagarna, bara för att jag tog bort 1n tredje del av alla leksaker och förde upp dem på vinden/slängde bort. Det är galet!!!

    SvaraRadera
  2. Instämmer!! Får sådan angst av alla saker som lagras här hemma, avskyr saker som man inte själv köpt, inte vill ha och inte behöver. Värst är det efter jul och bemärkelsedagar då man själv el någon familjemedlem fått dessa saker...kan känna angsten komma krypande redan då jag ser att någon kommer med en stor kasse paket. Köper ytterst sällan saker själv för vi har allt (även om jag skulle vilja köpa nytt för jag tycker inte om allt vi fått - vilket bidrar till angsten ännu mer). Hela konsumtionshysterin är galen och man blir så definitivt inte gladare av onödiga prylar. Tvärtom. Jag kan bli så galen över att inte ha "rena ytor" att jag bara tar en stor påse, lastar all tavara i den och för den i källaren. Angsten försvinner nog inte för jag vet att källaren fylls med onödiga saker men åtminstone får min själ lite ro av att hemmet ser "renare" ut..


    /lotta

    SvaraRadera
  3. Jag håller också fullt med! Efter att nyligen ha tömt två dödsbon och insett hur mycket skit man har i knutarna blir jag riktigt illamående av mycket saker. Nu när vi är mitt i vår massiva renovering och det ser ut som ett bombnedslag hemma känns det helt omöjligt att få ordning på allt och jag känner ett ännu våldsammare behov av att sortera bort och välja att inte köpa något nytt. Ibland går jag bara runt och suckar och känner precis som du, att all energi bara rinner iväg. Och källaren som vi tömde förra sommaren kommer inte att fyllas av saker vi inte behöver. Det ska direkt ut och källaren hålls tom och städig. Problemet är bara att vem ska ta emot allt skit man fyllt sina hem med? Alla har väl för mycket redan? Det byggs större och större hus för att på plats med allt krafs. Usch! Nej, det bästa är nog att helt sluta köpa allt som inte är verkligt nödvändigt!
    //Katarina

    SvaraRadera
  4. Ja, det är inte klokt att vi säkert är ganska många som tänker lika och ändå fortsätter konsumtionshysterin och sakerna strömmar in. Funderar mycket på hur jag ska överföra en sund syn på konsumtion och sakmängder på mina barn. Och vill verkligen inte att de ska behöva "städa upp" efter oss föräldrar sen någon dag när vi inte längre finns.

    SvaraRadera