4 juni 2012

Kalas!


Vi hade barnkalas igår. Konceptet för åtminstone mina associationer till sockerfylla och kopiösa mängder nytt krimskram, så jag gjorde mitt bästa för att undvika dessa fallgropar. I inbjudan hade vi skrivit att man gärna får hämta second hand gåvor. Och till min stora glädje var det åtminstone ett barns föräldrar som nappade på erbjudandet. Och dessutom verkade det vara femåringens favoritpresent! 

För att tackla sockerfyllan in sin tur förökte vi bjuda på något gott och inte alltför ohälsosamt salt innan kakan. Makens hemgjorda köttbullar, klyftpotatis (ungarna lärde sig dessutom detta nya ord och använde det flitigt "kan jag få mera klyftpotatis"), tomat och gurkstavar med dipp var en succé. Jag hade väntat mig   ett kaos av ätandet men alla nio barn satt snällt en lååång stund till bords tills alla hade ätit färdigt. Födelsedagsbarnet hade önskat sig jordgubbstårta, så jag bakade en med vanligt sockerkaksbotten, färska jordgubbar, banan och osötad vispgrädde. Och förvånansvärt nog orkade flera barn med en bit kaka till. Kex och annat trams med transfetter lämnade jag i butiken.


                                                      Bordet är dukat.



                                                       Tårtan.



                                          Vi har läst mycket Alfons så grisknorr skulle det absolut lekas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar