5 juni 2012

Osso bucco av ren




Då vi försöker tömma stora frysen innan vi flyttar ut till landet för sommaren och då jag märkt att jag behöver mera kött i min diet för att hålla hemoglobinet på en nivå som tillfredsställer rådgivningstanten, så passade det sig väl att lyxa till en vanlig tisdag med lite osso bucco gjort på renkött. Som efterrätt åt vi den inte helt sockerfria rabarberkrämen från i går (kokade rabarbern med lite dadel som jag lärt mig av Patiperra men måste lägga till ganska mycket palmsocker) tillsammans med lite eko-vispgrädde.

Osso buccon gjorde jag såhär:

6 st ren "kiekko" köttbitar 
6 st morötter
3 lökar
4 klyftor vitlök
några deciliter vittvin
tomatkross
timjan 
salt & peppar
olivolja och smör
2 msk viltfon
lite vatten

Bryn morot, lök och vitlök en stund i smör. Bryn sedan köttet och lade allt i en ugnsform. Häll på tomatkross, olivolja och vittvin. Lägg i lite timjan, viltfond och vatten så det täckte köttet. Lägg in i ugnen på 175 grader i några timmar (Jag hade först i 175 i ca 1 timme varefter jag  sänkte värmen till 140 och lät vara där i nästan två timmar till). 

1 kommentar:

  1. Haha! Du trillade dit med palmsockret! Jag gissade nog att det kunde behövas... Hoppas hemoglobinet hålls uppe nu. Låter gott med Osso bucco - kanske testar nån gång.

    SvaraRadera