29 okt. 2012

Buljong!

Jag har läst på om buljongens förträfflighet för hälsan och jag har redan länge funderat på att koka en stor sats att ha i frysen. Tidigare användes ju buljong i den alldagliga matlagningen, men idag är det svårt att hitta kött med ben i närbutiken, vilket ju behövs för att koka buljong. Därtill behöver man tid och det har ju nutidsmänniskan mycket ont om, verkar det som. Buljong i vårt hushåll har det främst blivit då jag lagat renköttssoppa nu och då, för vi har nu andra året i rad köpt en halv ren till frysen och det kommer många bitar med ben med (hurra!). 

I torsdags kokade jag borschsoppa med buljongbas. Jag fick benbitar i köttdisken i stora K-butiken och kokade buljongen hela dagen. Till kvällen lade jag i strimlad rödbeta, kål och morot och vi fick en god och näringsrik soppa som åts fredag, lördag och söndag. Tyvärr blev det inga bilder. 

Samtidigt som jag handlade mina lårben i butiken stötte jag på Puljonkis buljong, som kokas helt traditionellt och inte innehåller det minsta tillsatsämnen. Jag köpte en fiskbuljong för att testa. Buljongen torde ju vara lika näringsrik som hemkokad (det lovades på paketet att den är riktigt géleaktig). Ska ta och pröva den nästa gång vi lagar fisksoppa. Och bara jag får tag på lite eko-ben så ska jag göra storkok hemma också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar