28 apr. 2013

Inkörning av Fivefingers

Jag kunde äntligen prova mina Vibram skor förra veckoslutet. Glad i hågen snörde jag på dem och tänkte att jag ju inte är någon helt barfota-nybörjare: jag går ju barfota en hel del om somrarna och i Finland, till skillnad från de flesta andra västerländer, går vi ju sockfota inomhus. Första promenaden var cirka 2 km och jag kunde inte annat än medge hur otränade mina muskler är. Det kändes i vaderna, vristerna, knäna och höfterna. Nu har jag gått lite med skorna nästan dagligen och tredje gången var det inga problem att ta sig en 5-6 km promenad. Jag tycker redan att min balans blivit bättre. Ungarn tycker att skorna är häftiga och har frågat om de inte skulle få egna (fivefingers blir det nog inte, för jag vill inte vara med om att en 3-åring och en snart 6-åring skall lära sig att köra in tårna i rätt fack, det är inte helt lätt ens för en vuxen i början).  Men inspirerad av barfotagåendet köpte jag ett par Pediped skor åt minstingen som antagligen börjar gå under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar