4 sep. 2012

Vardagsfrukost

Det kanske jobbigaste med att försöka ersätta spannmål med mera näringsrik mat är att hitta på vettiga frukostalternativ tycker jag. För vuxna är det lättare, man kan fast slänga i sig lite avocado, några skedar chiafrön, lite kokt ägg osv. och man hålls mätt och belåten till lunch. 

Med 3- och 5-åringen är det betydligt svårare. De dagar barnen är på dagis äter de frukost hemma, matsäck 11-tiden (det brukar vara ett rågbröd med ost, några mandlar, russin och kanske grönsaksstavar) och sedan lunch efter klockan 12 och mellanmål på eftermiddagen (ganska ofta kolhydratrika båda två). Så jag vill gärna att de äter en så hälsosam frukost med mycket fett och protein för att kompensera. Men speciellt med morgonmålet är de ganska kinkiga och vill helst ha smörgås (som hos oss nuföriden kallas lyxmorgonmål!), så det är inte helt lätt att servera något som är hälsosamt och som de verkligen äter av också.

Sedan vi börjat fundera mera på maten för ca 1,5 år sedan har jag oftast gjort upp en meny för veckan på söndagar (Ja, jag har insett att ända sättet att äta vettigt är att planera i förväg och köpa en massa hälsosamt och gott hem på lager). Frukosten har ganska ofta varit havregrynsgröt, för det är ju enkelt med en torrvara som man har i skåpet. Från förra veckan har jag också börjat med "frukostmeny" för att få mera variation på morgonmålet. Havregrynsgröt kör vi med fortfarande, dels för att det är lätt att alltid ha hemma, dels för att det är ett ypperligt sätt att få i sig kokosfett (jag brukar röra ner några matskedar i kastrullen) och bär. Försöker därtill ha ägg och fisk (MSC sardiner eller tonfisk) en morgon i veckan, turkisk joghurt med bär och frön åtminstone en dag och sedan en smoothie en dag i veckan. Nedan ser ni förra veckans meny.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar