26 juli 2012

Roskisdykaren



Tänka sig vilka skatter man kan hitta i tidningsroskisen. Grannen hade slängt bort nyaste Gloria och jag tyckte att den skulle passa bra till min dagliga kaffestund. Det är ett tag sen jag bläddrat i en dylik tidning (jag är svag för inredningstidningar, men modemagasin brukar jag inte läsa) och ganska fort och obemärkt kom ha-begären smygande och förpestade mitt sinne. Den kritiska konsumenten höll på att förvandlas till ett konsumtionsmonster. Hjärnan arbetade febrilt med att hitta på orsaker till varför jag behöver en massa nya plagg och smycken. Till slut tog förnuftet över och jag insåg att jag nog är nöjd med det jag har och att det inte finns någon orsak att shoppa mer. Jag hade bara blivit trollbunden för stunden av de estetiska bilderna med fräscha, vackra kvinnor. Det var dags att återgå till min roskisdykarvardag där kläderna helst handlas som second-hand och behovet av nya prylar starkt ifrågasätts.

2 kommentarer:

  1. Hej, vilken bra blogg du har ;) Jag känner igen en hel del i din blogg av det jag själv skriver om i min blogg; hälsa, kost, samhälle. Vi gör en resa mot ett friskare liv sedan vår son fick diagnosen ADHD förra hösten. Med vår alternativa metod har han på drygt ett halvår gått från depression till en lugn och trevlig 16-åring. Han som varit tonåring sedan han var tre börjar bli mer mogen än många vuxna och det är ett mirakel. Gluten, mjölk, soja och socker går helt bort i vår kost. Har provat göra kefir av ryska kefirkorn och Arlas mjölk, men kan efter en tid konstatera att jag återigen har ont i magen och har också fått ont i höften sedan tre dagar. Får- och getmjölk/ost tål vi så jag ska försöka få tag på sådan vilket kanske inte är det lättaste. Får väl köpa en egen get ;)

    SvaraRadera
  2. Tack Mona! Vad trevligt att du hittat hit. Roligt att höra ytterligare en solskenshistoria om hur koständring kan påverka sjukdom. Jag är alldeles säker på att ALLA skulle må bättre av mindre gluten, socker och komjölk i kosten, fastän vissa tycks vara känsligare än andra för dessa för våra kroppar"främmande" ämnen. Skall ta en titt på din blogg!

    SvaraRadera